lördag 6 augusti 2016

Amningshalsband


Min svägerska har fått en liten bebis för några månader sedan. Här om dagen när vi träffades märkte jag att hennes son rev henne medan han åt. Så jag erbjöd henne att göra ett amningshalsband. 

Jag köpte träkulor med en diameter på 20mm och så använde jag bomullsgarn som jag hade hemma för att virka runt kulorna. Jag testade lite vad som passade med de garn och virknål som jag hade för att garnet skulle sitta bra runt kulorna. 

Jag använde Järbro soft cotton och en virknål med storlek 3 för att få täta maskor. 

Beskrivning:
Virka fem maskor och sammanfoga till en cirkel. Detta för att ge rum för hålet i träkulan. 
Virka 10 fm i hålet. (10 m)
Virka 1 fm, 2 fm i samma m. Upprepa 5 ggr. (15 m) 
Virka ett varv med 1 fm i varje m (15 m) Upprepa varv 1 gång. 
Nu minskas till 10 m genom att virka 1 fm sedan 2 fm tills. Upprepa 5 gånger. (10 m)
Nu sätts träkulan på plats i garnet. Du kan använda en tandpetare för att hålla kulan på plats. 
Virka sista varvet genom att minska 2 fm tills 4 ggr sedan görs 1 sm (6 m). 
Därefter fäster du tråden. 




När alla kulor är klara trär du dem på ett snöre. Jag har använt ett lite grövre tygsnöre. Ta tillräckligt med snöre så du kan trä halsbandet över huvudet. Se till att kulorna är på mitten och knyt sedan en knut i vardera ände. Knyt sedan samman halsbandet. 



Lycka till!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar