söndag 4 december 2011

Pepparkaksmuffins

Jag har den senaste veckan bakat pepparkaksmuffins, två gånger. Jag hittade ett recept i "vår kokbok", men jag gjorde om det lite och testa lite olika varianter på ingredienser för att se vad som var godast. Framförallt så hade jag i mer kryddor än vad originalreceptet innehöll och det blev jättegott!



Det recept som jag gjorde dem på var följande:

100 gram smör eller margarin
2 ½ dl socker eller brunt farinsocker
2 ägg
1 ½ dl gräddfil
3 dl vetemjöl
2 msk kanel
2 tsk malen nejlika
2 tsk malen ingefära
1 tsk bikarbonat

Sätt ugnen på 175-225 grader beroende på hur stora muffinsformar du har, ju större formar ju lägre temperatur.

Smörj och bröa en eventuell muffinsform.

Smält smöret eller margarinet, själv tycker jag alltid det blir godare med smör men det är ju lite mer svårsmält och så stor skillnad gör det inte.

Rör socker och smör poröst. Jag har testat båda sorterna av socker. Farinsockret ger en mer kolalik konsistens på smeten än vanligt socker men det blir inte jättestor skillnad på smaken. Däremot kan muffinsen bli lite kladdigare men det beror också på hur länge du har den i ugnen. Har du bara vanligt socker hemma går det jättebra.

Tillsätt ett ägg i taget och rör om.

Häll sedan på gräddfilen, det går också bra att använda fil men det har jag inte testat. Gräddfilens syfte är att reagera med bikarbonatet så att denna sväller, därför borde det fungera lika bra med filmjölk.

Rör sedan i mjölet och kryddorna.

Sist ska bikarbonatet röras ner i smeten och sedan ska denna i formarna och in i ugnen så fort som möjligt eftersom bikarbonatet reagerar direkt.

De ska vara inne i ugnen i allt från 10 minuter och uppåt. Jag hade ganska stora formar så mina var klara efter 35 minuter. Detta testar du bäst med en provsticka. När denna kan stickas in i en muffins mitt och vara helt torr när den kommer ut igen då är muffinsen klar.

Smakligt fika!

Jag vart väligt nöjd med mina men experimentera gärna och ha i det du tycker är gott, jag läste någonstans att man kan ha lingon i sina muffins om man gillar det. Dessa tänker jag i alla fall baka fler gånger den här julen.

1 kommentar: