tisdag 29 juni 2010

Seconhand and Handbag

Igår var jag i en av stadens secondhandbutiker på jakt efter böcker med stick- och virkmönster. Jag hittade tre som jag köpte med mig hem. Stora Boken om Handarbete från ICA-förlaget från 1978, och två böcker ur serien Sy och Handarbeta från Skandinavisk Press AB från 1980. Det roliga är att några av de mönster som finns i böckerna är moderna om man bara anpassar dem lite. Dessutom innehåller den ena boken en beskrivning på hur man klär om en fåtölj. Jag har aldrig reflekterat tidigare om det är svårt men det känns bra att ha en beskrivning om man nu hittar en fåtölj någon dag snart som man vill klä om (risken känns rätt stor).

Idag sydde jag klart en väska som har varit nästan klar allt för länge. Jag blev riktigt nöjd. Det är ett vitt bomullstyg som jag har målat och skrivit på själv innan jag sydde ihop väskan. Väskan har dubbla tyger på sidorna och tre lager tyg i botten för att stabilisera. Inuti väskan finns dessutom en extra liten ficka att ha exempelvis småsaker i.








1 kommentar: