söndag 11 juli 2010

Åter Hemma från Dragspelsstämma

I helgen har jag varit på Sveriges största dragspelsstämma, i Ransäter. Det har varit fyra dagar fyllda med svensk folkmusik, massa människor, tält, mygg och Klarälven. Visst var medelåldern lite över min egen men jag måste erkänna att den här typen av festival verkligen har sin charm. Det var stunder under helgen då jag önskade att jag kunde både spela med mer i musiken men också dansa alla de folkdanser som så många verkade ha stenkoll på. Dansen var nog det som intresserade mig mest, hur de gick runt i ring, snurrande runt varandra, fram och tillbaka och sen for ihop och snurrade runt tretakt efter tretakt. Jag hoppas verkligen att detta fantastiska kulturarv inte försvinner utan att jag också kan dansa så när jag har fått lite mer erfarenhet och några gråa hårstrån.

Jag är egentligen ingen campare. Som tur är finns det saker som erbjuder lite mer komfort i campinglivet. Jag hade införskaffat på jysk en luftmadrass, ca 150 cm, 22 cm hög, där jag sov så bra. Det är sånna små men livsavgörande detaljer som gör att en kräsen ickecampare som jag själv överlever tre nätter i ett tremannatält. Hoppas ni också har haft en fantastisk helg i värmen. Själv badade jag för första gången utomhus i år i en ca 17 grader varm Klarälv. ;)

1 kommentar:

  1. Det var vackert skrivet om ditt första möte med detta äventyr som för mig är det största äventyret på hela året.Yvonne

    SvaraRadera