fredag 17 augusti 2012

"Att det finns plats åt mig också"

För några år sedan när jag var på en festival utanför Kumla som heter Frizon. Det året fick man med en bok när man fick sitt festivalband. Denna bok heter "50 unga skriver om tro" och är en textsamling där unga människor fått skriva och skicka in sina texter och där ett urval av dessa sedan sammanställts. För mig är det en fantastisk bok att finna inspiration, vägledning, tröst och hjälp och jag läser ur den med jämna mellanrum. Det finns en dikt om som ligger under avsnittet "Leva av tro" som jag speciellt har fastnat för den senaste tiden:

NÅD

Att det finns plats åt mig också
att dina armar räcker runt 


mitt kylskåp med fil bäst före 060416
och gårdagens improviserade pastasås

mina dagdrömmar och nattdrömmar 

mina högar med foton som skriker 
KLISTRA IN OSS, SKÄRP DIG BLI NÅTT 
RÄDDA VÄRLDEN!

min bubbliga längtan 
efter liv efter eld efter närmast

att det jag vill vara allt det jag är 

mitt liv

Av: Elin Nilsson, Göteborg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar